Detta visade obduktionen..

Det är inte lätt att förstå allt som står skrivet , men han förklarade endel för mamma som hon nu förklarat för mig + att jag läst mig till på nätet. Så här löd iaf obdpappret:

Hane ca 1 år (han var dock närmare 2).

Medelgott hull

Lungor: kraftigt ödem pga crik.svikt

Hjärta: uttalad vä. kammarväggsförstoring (16mm)

Lever, njurar,mjälte, lymf nånting? samt mage o tarm ua (utan anmärkning).

Inga tecken på infektion i operationssåret, Inga tecken på yttrevåld (trauma)

DIAGNOS: Hypertrofisk Cardiomyopati

Här är en förklaring på vad Hypertrofisk Cardiomyopati är: Detta är en av kattens vanligaste hjärtsjukdomar. HCM leder till hjärtsvikt och blodproppar. Man är helt klar över att det finns en ärftlighet i denna sjukdom. Giftstruma och akromegalia kan förorsaka denna åkomma. Kammarväggen på vänster sida blir successivt förtjockad vilket innebär att hålrummet blir mindre. Med andra ord så växer hjärtat innåt. Det innebär att det blir mindre blod i hjärtutrymmet och mindre blod kan pumpas ut. Hjärtat slår fortare för att på detta sätt ta upp kroppens behov av syre. Det blir ett tryck på vänster förmak som blir förstorat. Symptomen kan komma väldigt snabbt och visar sig i andnöd och ibland i förlamad bakdel.

Med andra ord så har inte vet som kastrera gjort ngt fel. Det känns för mig väldigt skönt på ett sätt. Det hade känts värre om han dog pga av en fjuttig kastrering där vet hade klantat sig än att han nu hade ett kraftig hjärtfel , missförstå mig rätt typ? Sen så var det ju kastreringen å sövningen som påskyndade det hela nu , det blev för mkt för hans hjärta o kropp. Men veterinären som obducera säger att han hade dött i vilket fall som helst även om det inte hade blivit nu direkt. Ah , vad ska jag säga? Det gör jävligt ont , men det känns skönt att ha fått en förklaring. Nu hoppas jag bara att min älskade lilla kille har det bra där han befinner sig och att han är frisk där. Han kanske sitter å spanar på uppepå Marwins rygg nu , eller vad säger du Jenny? : )

Jag står dock fast vid att jag aldrig kommer besöka denna vet som kastrerade dem igen. Kan tyckas elakt då detta inte var hans fel (det tkr nog spec min mor men det struntar jag i). Efter allt jag hört från halva norrköping nu om denna vet så drar jag min egen slutsats= att aldrig gå dit igen!

Kommentarer
Postat av: Linnea

Skönt att ändå få reda på allt, även fast det inte är så kul kanske. =/ Han är säkert på nån jättefin plats =)

2009-11-19 @ 14:27:20
URL: http://detevackertattvaravi.blogg.se/
Postat av: annie

Vilken vet var det :O

2009-11-19 @ 21:38:35
URL: http://rein.blog.com
Postat av: Jenny

Det är jag helt säker på att han gör ;). Och så äter dom massor god mat och har kul hela dagarna...



Massa kramar till dig!

2009-11-19 @ 21:58:45
URL: http://hastfest.blogg.se/
Postat av: mor.

jag tror han ligger o spinner i mormors knä :)nej jag ska inte gå till honom mer heller....jag har ju på närmare håll nu. puss.

2009-11-19 @ 22:26:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0